Ofte stillede spørgsmål

Find svarene på de mest stillede spørgsmål til forliget med DSM Industri

• Hvor meget stiger min løn?

Timeløn/normalløn for voksne medarbejdere stiger med 6,00 kr. i pr. 1. april 2023 og 5,75 kr. pr. 1. april 2024. I alt en timelønsstigning på 11,75 kr. i perioden.

• Hvor meget stiger min pension?

Der er ingen stigning på selve pensionsbidraget, men fra d. 1. juli 2023 ændres fordelingen, så arbejdsgiveren indbetaler 10 % og du betaler 2 %. Samlet set udgør pensionsindbetalingen fortsat 12 %, men du får flere penge udbetalt, når arbejdsgiverens indbetaling stiger.

• Er jeg omfattet af Tryghedsaftalen?

Det er kun medlemmer af Fødevareforbundet NNF, der er omfattet af tryghedsaftalen. Fremadrettet er medlemmer, der bliver opsagt på grund af sygdom, nu også omfattet, hvis de opfylder betingelserne.

• Hvad sker der med fritvalgsopsparingen?

Der sker ikke en ændring i de muligheder, du har for at bruge fritvalgsordningen. Men fritvalgsprocenten stiger med 2 % pr. 1. april 2024, så den samlede ordning udgør 11,90 %. Du kan stadig anvende 6,9 % til frihed, hvilket svarer til 15 fridage om året.

• Stiger skifteholdstillægget også med 4,5 %?

Ja, det stiger med 4,5 % pr. 1. april 2023 og med 3,5 % pr. 1. april 2024.